In deze moderne tijden, waarin we steeds meer online gaan doen, verdwijnen sommige winkels uit het straatbeeld. We bestellen online kleding, laten meubels thuisbezorgen en ook reisjes boeken we online. Fysieke winkels zijn dus steeds minder nodig. Hoewel ik de hype begrijp, en heel veel online doe, blijf ik mijn reisjes boeken bij het reisbureau. Dit is waarom:
Meedenken over de bestemming
Zij kunnen daar meedenken. Zeker als je alleen op reis gaat met je kinderen, is het soms fijn om met iemand te sparren. Ik wilde alleen op safari met de kinderen, welk land zou geschikt zijn? Bij het reisbureau weten ze wanneer het regenseizoen in welk land plaatsvindt, hoe het zit met doorreizen van de luchthaven naar de plaats van bestemming, waar een acceptabel klimaat is in welke tijd van het jaar: kortom, dingen die ik zelf niet weet.
En soms zeggen ze gewoon: nee, dat zou ik niet doen. Natuurlijk heb je daar wel reisadviseurs bij nodig die een beetje kunnen inschatten wat bij je past. Wel, dat lukt goed, inmiddels kom ik zo vaak bij het reisbureau dat ze voelen als familie ;). Dat maakt ook dat ik hun ideeën direct aanneem en weet dat het klopt als ze zeggen ‘dit is veel leuker voor jullie’.
Tips en adviezen voor op reis
Naast tips over de bestemming vind ik het ook fijn om adviezen te krijgen. Natuurlijk kun je online vinden welke documenten je voor welk land nodig hebt, maar het is ook fijn om te horen waar je het beste een auto kunt huren, of er ter plekke veel muggen zijn, of je nou wel of niet een stoel in het vliegtuig moet reserveren, of je beter in het hotel of in het huisje kunt verblijven op een bepaalde locatie…. nou ja, je begrijpt het. Ik kan niet voor iedereen spreken maar bij ons reisbureau zijn de reisadviseurs zelf al op veel plekken geweest, dus kunnen ze echt uit ervaring vertellen. Wel zo prettig! Hier vind je een handig overzicht van alle reisorganisaties in Nederland.
Als er wat is kun je ze bellen
Natuurlijk sluit je een goede verzekering af (kon bij ons trouwens ook bij dit reisbureau, ze konden me gelijk vertellen dat het goedkoper was een doorlopende reisverzekering af te sluiten en ze attendeerden me op de werelddekking toen we ineens besloten buiten Europa te gaan reizen) en kun je ter plaatse de SOS noodhulp bellen. Maar het is ook handig om het reisbureau te kunnen bellen als er iets is. Als een touroperator vlak voor vertrek failliet gaat, bijvoorbeeld. Of als er ineens een negatief reisadvies geldt, denk aan de huidige coronacrisis! Het reisbureau is dan een stuk makkelijker bereikbaar dan de algemene informatienummers als er nood aan de man is, en anders is het ook makkelijk om even binnen te lopen bij de lokale reisagent.
Zij hebben overzicht
Ik beleef de helft van de vakantiepret alleen al door het voorbereiden op de vakantie. Hele avonden kan ik struinen op internet. Maar toch zie ik vaak door de bomen het bos niet meer. Ik vind het fijn als ze me op het reisbureau door die jungle kunnen helpen, en ik heb altijd het idee dat zij goeie deals kunnen maken. Natuurlijk betaal je voor boeken bij het reisbureau servicekosten die je niet betaalt als je online boekt, maar dat is bij ons iets van €40,- en dat heb ik er graag voor over.
Kortom: ik ben erg blij met mijn reisbureau en aangezien ik deze reisblog wil uitbreiden, hoop ik dat ik er binnenkort weer vaker heen kan om reisjes te boeken in plaats van om vouchers op te halen…
Boek jij je reizen het liefste zelf online of jou je net als ik van boeken bij het reisbureau?